Wyjazd do Söderhamn - polsko-szwedzka wymiana młodzieży

12 maja 2011 r. dziesięcioosobowa grupa wraz z czterema nauczycielami naszego gimnazjum wyjechała do Szwecji na wymianę młodzieży. Była to długa droga. Płynęliśmy promem około 18 godzin, a później następne 6 godzin busem.

Pierwszego dnia byliśmy w zoo, w którym były tylko typowo szwedzkie zwierzęta: łosie, wilki, niedźwiedzie, a nawet wół piżmowy.  Było to bardzo wyczerpujące, ponieważ niektórzy obeszli zoo dwa razy. Po zajęciach z nauczycielami poszliśmy do klubu młodzieżowego, gdzie oglądaliśmy Eurovision. Obowiązkowo wszyscy kibicowaliśmy szwedzkiemu zespołowi. W klubie mieściła się kręgielnia sala kinowa, mała sala gimnastyczna oraz  bilard, air hockey, stół do ping ponga. Piętro niżej mieściła się sala dla młodych artystów, a nawet pracownia-kuźnia.

Drugi dzień także spędziliśmy ze szwedzkimi rówieśnikami na statku, a potem wędrując po szerach (skalistych wysepkach). Po powrocie na ląd obie strony przedstawiały prezentacje na temat naszych szkół, regionów i krajów.

Kolejny dzień to Söderhamm, miasto, które było naszym zastępczym domem, rano mieliśmy zajęcia sportowe: aerobik, boks oraz mecz hockeya, a następnie zwiedzaliśmy miasteczko.

Czwartego dnia wybraliśmy się na basen, a potem urządziliśmy sobie wielkie zakupy.

Wczesnym rankiem musieliśmy się rozstać ze szwedzkimi przyjaciółmi. Na początku było trochę śmiechu, ale po nim niestety przyszedł czas na łzy. Zrobiliśmy sobie ostatnie grupowe zdjęcie i w drogę. Po drodze zwiedzaliśmy katedrę w Upssali i malutkie miasteczko Sigtuna oraz starówkę w Sztokholmie. Nasz nocleg znajdował się w polskiej harcówce. Była to dla nas prawdziwa noc przetrwania, między innymi przez brak toalety i bieżącej wody, ale wyszliśmy z tego cało.

Kolejny dzień również spędziliśmy w Sztokholmie, gdzie byliśmy świadkami zmiany warty przed pałacem królewskim, duże wrażenie na wszystkich zrobiło zwiedzanie muzeum-statku Wazy. Po tym wszystkim wyjechaliśmy do portu i po długiej podróży powrotnej znów byliśmy w Polsce.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji naszej wymiany. Mamy nadzieję, że za rok nasi nowi koledzy zagoszczą u nas.